Rug- en nekklachten
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Rug- en nekklachten  (gelezen 87631 keer)

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Rug- en nekklachten
« Reactie #45 Gepost op: 10 september 2011, 08:29 »
Ben het met die orthopeed die je gesproken hebt eens. Ik heb jaren bij een orthopeed gelopen en die onderzocht alles als ik dat vroeg/wilde. En ook bij mij is al een tussenwervelschijf versleten/ingestort. Dus ja, ook dat kan je al op jonge leeftijd hebben. Ik heb die nu al 2,5 jaar. En ik heb de pijn daarvan redelijk onder controle met Tramadol retard. Ook vertelde de orthopeed mij dat de kans bestaat dat nu S1 en L5 aan elkaar gaan groeien. Hoop eigenlijk dat ze dat doen, want ook dat kan voor pijn vermindering zorgen, omdat ze dan niet meer over elkaar kunnen schuiven. Nu ik niet echt meer bij een orthopeed kom houd mijn reva-arts mijn rug in de gaten. Elk jaar worden er nog foto's gemaakt zodat ze kunnen zien wat er gebeurd.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Rug- en nekklachten
« Reactie #46 Gepost op: 10 september 2011, 08:49 »
Ik denk dat het heel verschillend is of je, je rug laat onderzoeken. Bij mij hebben ze toch 18 jaar gezegd dat mijn klachten tussen mijn oren zaten tot dat ik geopereerd ben aan mijn galblaas. De wondgenezing van een jaar voordat 4 wondjes van 2 cm dicht  waren. En bij de na controle vroeg ik hoe het met narcose zat want ik voelde vier van mijn 5 tenen nog steeds niet.

Toen door gestuurd naar de neuroloog. Die heeft foto's en een MRI gemaakt. Daar is een hernia en Spondylolyse gevonden. Toen ben ik door verwezen naar de revalidatie  arts voor een revalidatie traject en bij de tweede keer vertelde fysio mij, ik ga jou niet verder behandelen. Ik wil eerst zeker wete dat  je geen HMS/EDS heb.

En toe door naar de reumatoloog en die vond het zo duidelijk als wat HMS!

En toen heeft fysio dus een ander traject in geslagen.

Dus hier is mij rug als aller eerst onderzocht en is het daar eigelijk allemaal mee begonnen. En toen werd ook wel duidelijk dat ik mij dus niet 18 jaar lang had aangesteld maar er wel degelijk iets gaande was.

Dus ik denk dat het moment waarop je zoiets onderzoekt heel wisselend is!

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Rug- en nekklachten
« Reactie #47 Gepost op: 10 september 2011, 10:15 »
Bij mij ging het juist anders, ze wilden het niet op de EDS gooien, haha. Ik heb vorig jaar veel uitval in mijn benen gehad. Omdat ik er veel klachten naast had, gingen de artsen eigenlijk direct van allerlei erge dingen uit (van leukemie tot hersentumoren). Ik heb voortdurend aangegeven dat ik dacht dat de uitval vanuit mijn rug kwam, doordat mijn wervels verschoven. Maar de artsen waren er van overtuigd dat het iets in mijn hoofd was en wilden mijn rug niet onderzoeken. Kwam natuurlijk niks uit. Tot nu toe is mijn rug alleen in 2006 in de Maartenkliniek een keer bekeken, waar de arts aangaf dat mijn rug wel heel erg soepel was.

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken, het ligt vooral aan de arts en de vooroordelen die je treft. Toch lijkt het me verstandig om je rug een keer te laten onderzoeken.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Rug- en nekklachten
« Reactie #48 Gepost op: 10 september 2011, 13:13 »
Ik zou het ook gewoon laten doen Marianne, stel dat het iets is wat gewoon 'gefixed' kan worden... Dat zou toch geweldig zijn?

Wat ik hier hoor over artsen, zo ver laat ik het niet eens komen, ik voer dat gesprek zelf in mijn hoofd al en stap er niet eens mee naar een huisarts. Niet zo handig, weet ik ook wel, maar goed, daarvoor zit ik ook in therapie  ::)
Collective madness is called sanity

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Rug- en nekklachten
« Reactie #49 Gepost op: 10 september 2011, 13:55 »
Dan zal ik toch maar eens een afspraak maken met mijn huisarts voor een doorverwijzing naar een orthopeed. Bedankt voor de reacties, meiden!

Offline Herrie-Jet

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 27
    • Bekijk profiel
Re: Rug- en nekklachten
« Reactie #50 Gepost op: 29 september 2011, 21:49 »
Hey Meiden!
Nog ff een vraagje over de zitbal!
Ik heb nu 6x onder begeleiding gesport met zo'n bal, heel voorzichtig.
3x in de week om de dag 20 รก 30 minuten maar de vorige keer zat ik echt jankend op die bal!
Echt zo'n vreselijke pijn in m'n rug en het wordt alleen maar erger!
Het lijkt gewoon of m'n lichaam elke keer niet meer hersteld :(
Is dit normaal en na hoe lang met zo'n bal oefenen hadden jullie ongeveer resultaat?

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Rug- en nekklachten
« Reactie #51 Gepost op: 30 september 2011, 05:54 »
Misschien is de frequentie waarmee je oefent gewoon te hoog, heel vervelend. Maar misschien moet je het even afbouwen en dan later weer langzaam opbouwen. Wat zegt je begeleider/fysio ervan? Heeft die een idee hoe het kan komen? Misschien zijn de oefeningen ook wel te zwaar en is het slim wat lichtere oefeningen te doen. (Ik weet niet wat voor oefeningen je nu doet ;) )

liezenogwat

  • Gast
Re: Rug- en nekklachten
« Reactie #52 Gepost op: 30 september 2011, 06:04 »
Ik had aan het begin ook behoorlijke spierpijn, maar wij (fysio en ik) zijn begonnen met 1x pw 5 minuten en dan om de keer wat langer en vaker in de week enzo, en inmiddels is mijn stabiliteit zo goed geworden (na 2 jaar) dat ik met voeten van de grond en ogen dicht m'n oefeningen moet doen ;) .
ik zou het even wat minder doen en rustig opbouwen, hopelijk gaat het dan wel goed!

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Rug- en nekklachten
« Reactie #53 Gepost op: 30 september 2011, 06:35 »
Zo een bal is heel intensief voor je lichaam, ik vind persoonlijk drie keer in de week een uur lang er op zitten heel veel!

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Rug- en nekklachten
« Reactie #54 Gepost op: 30 september 2011, 12:35 »
de frequentie is wel erg hoog meteen. Ik zou inderdaad vragen of je kunt afbouwen en daarna eens een keer denken aan opbouwen.

Offline Herrie-Jet

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 27
    • Bekijk profiel
Re: Rug- en nekklachten
« Reactie #55 Gepost op: 30 september 2011, 13:24 »
Thx girls!
Vandaag er wel heen gegaan maar kwam al met een jankend tril lipje binnen loppen dus mocht niet sporten van hem :P dinsdag onderzoek door een sportarts en dan kijken we verder! Fijn dat ik een idee heb hoevaak jullie ongeveer trainden :)

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Rug- en nekklachten
« Reactie #56 Gepost op: 30 september 2011, 20:33 »
Ik ben ook begonnen met iets van 5 minuten achter elkaar gewoon op de bal zitten, paar keer per dag (en toen dat een week goed ging kwamen de eerste oefeningen er bij, denk aan dingen als een been optillen, of je rug draaien, en later ook zwaardere zoals naar voren lopen waarbij je je rug op de bal laat zakken tot je in een bruggetje staat, dan even vasthouden weer dezelfde weg terug), misschien is 20 minuten voor jou gewoon te veel om mee te beginnen en moet je wat lager instappen en rustig opbouwen.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Rug- en nekklachten
« Reactie #57 Gepost op: 1 oktober 2011, 16:01 »
Ik ben inderdaad ook begonnen met alleen zitten, toen dat goed ging heb ik zelf een bal thuis genomen waar ik iedere dag even op ging zitten. Nu, een paar maanden verder, doe ik oefeningetjes als een been op tillen, van links naar rechts en naar voren en achter bewegen. Ik begon dus erg licht maar ik heb totaal geen last van spierpijn of overbelasting.

Dus ik zou inderdaad wt langzamer beginnen, tenzij er iets anders in je rug aan de hand blijkt te zijn.

Offline Herrie-Jet

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 27
    • Bekijk profiel
Re: Rug- en nekklachten
« Reactie #58 Gepost op: 1 oktober 2011, 20:29 »
Wow ik heb nu een idee waarom het niet goed gaat, maak vanaf het begin al oefening als benen optillen, op de bal lliggen met je buik en naar voren kruipen en met je rug op de grond, benen op de bal en dan een bruggetje maken :P en gewoon jankend door gaan! Die man zei dat ik dat het beste 3x in de week een hallf uur kon doen omdat het anders geen effect had maar ondertussen lig ik al een paar dagen flink onder de tramadol en nu home alone thuis want mn vriend is naar een verjaardag en kon niet mee van de pijn. :( Zal mn begeleider in de sportschool jullie reacties maar us laten lezen :)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Rug- en nekklachten
« Reactie #59 Gepost op: 3 oktober 2011, 14:51 »
Ik heb met mijn fysio twee keer per week vijf minuten op de bal gezeten, toen ik daar aanklopte ivm rug/balans klachten. En liggen op de bal heb ik sowieso nooit gedaan. Wel benen optillen, balletje overgooien et cetera. Maar daar begon ik pas na weken mee. Het kostte me al moeite genoeg om stil te blijven zitten op de bal.

Hopelijk gaat het beter als je rustig opbouwt!

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal