Vermoeidheid
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Vermoeidheid  (gelezen 41801 keer)

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Vermoeidheid
« Reactie #90 Gepost op: 11 september 2012, 21:12 »
Ben net ook weer 2 keer 15 á 20 minuten in slaap gevallen. Als ik daarna wakker word ben ik wel weer klaar wakker. Ben dan blijkbaar weer bijgetrokken of zo iets. Maar dat in slaap vallen heb ik echt in aanvallen. Kan me er ook amper tegen verzetten. Als het wel lukt zit ik steeds te knikkebollen. :/

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Vermoeidheid
« Reactie #91 Gepost op: 11 september 2012, 23:14 »
Vermoeidheid speelt bij mij helaas best een grote rol. Ik heb zeker meer slaap nodig dan de normaal genomen 8 uur die er gemiddeld voor staat. 10 a 11 uur komt al meer in de richting. Het zou handig zijn als ik een makkelijke slaper was, maar ik ben soms gewoon zo uitgeput dat ik niet in slaap kan komen. Je kunt dus ook nog te moe zijn om te slapen..das niet handig he.

Ik denk dat het goed is dat je activiteit en rust moet afwisselen. Je hoeft niet altijd toe te geven aan vermoeidheid, maar ook niet op volle sterkte door te denderen, dat is namelijk ook niet zo handig. En als dat betekent dat je minder op een dag kan, tja, dan is dat maar even zo.
Ik kan zelf niet zoveel op een dag. Ik kan mezelf dan gaan dwingen, maar het resultaat daarvan laat zich natuurlijk wel raden....

Ik hoop dat de internist een oorzaak kan vinden en je er snel vanaf bent. En anders denk ik dat je toch echt je ritme moet gaan aanpassen.
Sinds ik dat ben gaan doen, gaat het wel. Natuurlijk kun je niet alles inplannen en heb ik gerust dagen die me totaal uitputten. Maar goed, dat hoort er ook bij

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Vermoeidheid
« Reactie #92 Gepost op: 1 november 2014, 18:39 »
Wat doen jullie overdag bij vermoeidheid? Een powernap?
Ik vind een powernap heel lastig, want ik word niet uit mezelf wakker na 15 minuutjes. Dus moet ik de wekker zetten, maar dan word ik zo suf/moe wakker en heb ik alleen maar meer zin om te slapen.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Vermoeidheid
« Reactie #93 Gepost op: 1 november 2014, 21:35 »
herkenbaar met dat kleine dutje heb het ook maar zet vaak mij wekker op een half uur a 3 kwartier. en doe dat dan lekker voor het avond eten en kan ik er weer heel de avond tegen aan. maar probeer het niet te vaak te doen.
ben altijd bang dat ik snachts dan niet slaap

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Vermoeidheid
« Reactie #94 Gepost op: 4 november 2014, 12:08 »
Ik probeer gewoon wakker te blijven eigenlijk. Om mijn ritme ook zo min mogelijk in de war te schoppen. Soms val ik wel spontaan in slaap, maar dan is dat iets wat ik echt echt nodig heb blijkbaar.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Vermoeidheid
« Reactie #95 Gepost op: 4 november 2014, 12:31 »
Ik probeer na 16.00 niet meer te slapen, maar daarvoor doe ik wel regelmatig een dutje. Dan krijg ik veel meer gedaan de rest van de dag dan dat ik de hele middag met moeite wakker kan blijven (word daar ook chagrijnig van..).

Offline Enoël

  • Ontdekker
  • **
  • Berichten: 132
    • Bekijk profiel
Re: Vermoeidheid
« Reactie #96 Gepost op: 4 november 2014, 22:54 »
Ik heb de mazzel dat ik als ik echt moe genoeg ben om 's middags te moeten slapen ik 's avonds ook niet heel veel later in slaap val dan anders. Ik bepaal per dag wat ik doe. Soms ben ik al vroeg wakker en heb ik veel gedaan en dan ga ik gewoon slapen tot ik wakker ben, ook als dat betekent dat ik dan 3 uur slaap. Maar als het al laat is of als ik lang geslapen heb en niet heel veel gedaan heb zet ik wel mijn wekker op 1 of 1,5 uur. Ik weet dat het dan niet echt meer een powernap is, maar het duurt gemiddeld 20 minuten voordat ik slaap dus als dan mijn wekker al gaat heeft het weinig nut gehad.

Ik heb wel net als Zwaantje dat ik probeer om na 4 uur niet meer te gaan slapen, behalve als het echt noodzakelijk is, maar ik zorg dat ik altijd voor 6 uur weer wakker ben

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Vermoeidheid
« Reactie #97 Gepost op: 9 november 2014, 16:19 »
Van een powernap word ik juist enorm vermoeid. Ik probeer wakker te blijven maar als ik echt kapot ben slaap ik gewoon.

Mijn vermoeidheid  komt voornamelijk  door de dsps trouwens. Als ik goed in mijn eigen  ritme slaap heb ik over het algemeen geen behoefte aan slaap tussendoor  tenzij ik fysiek te veel heb gedaan.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Vermoeidheid
« Reactie #98 Gepost op: 11 november 2014, 15:33 »
Ik probeer ook zo veel mogelijk wakker te blijven overdag. Als ik toch in slaap val betekent dat meestal een nachtje doorhalen daarna. Ik kan het niet altijd voorkomen. Soms word ik zo beroerd wakker dat ik dan maar besluit om nog even door te slapen. Dat helpt meestal wel.

Maar als ik eenmaal in slaap val overdag is het bijna nooit voor een half uurtje. Ik kan wekkers zetten wat ik wil dan, ik blijf in slaap vallen. Dat ik niet van mijn bed af kan zal daar wel een rol in spelen :p

Het is voor mij ook een teken, als ik dat soort dagen heb. Als het een keertje voorkomt is dat meestal gewoon vanwege overbelasting/vermoeidheid. Maar als het vaak gebeurt is het een meestal een teken dat er een depressie aan zit te komen.

Lijkt me heel fijn, als je gewoon even kort een dutje kan doen overdag.
Collective madness is called sanity

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Vermoeidheid
« Reactie #99 Gepost op: 26 november 2014, 00:07 »
Ik weet dat het een belachelijk abstracte vraag is, maar hoe vermoeid is 'normaal' voor een EDS-er?
Aan de ene kant zie ik hier op het forum mensen die veel minder kunnen dan ik (waarbij ik niet zeker weet of dat alleen van vermoeidheid is, of vooral van pijn, of van beide), maar via mijn muzikale activiteiten spreek ik de laatste tijd ook HMS/EDS-ers die, naast hun voltijd studie, óók nog een revalidatietraject volgen, en dan 's avonds ook nog met een gerust hart de stad in gaan...
En dan word ik stikjaloers, want ik heb letterlijk alle sociale activiteiten naast mijn studie moeten stopzetten om het nog te kunnen volhouden, en dan nog val ik soms in slaap tijdens een college (en dan niet alleen de saaie lessen hoor, hihi!)
's Middags op de bank een slaapje doen is dagelijks geworden, vroeger was het soms, als het echt niet anders kon...
Is dat progressief, die vermoeidheid? Vroeger (toen ik dus maar zelden 's middags sliep, en nee, dat was niet in groep zes of zo, maar gewoon drie jaar geleden) was mijn studie drukker, maar had ik nog wel energie voor activiteiten daarnaast, maar nu...? Ik voel me soms gewoon 80...

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Vermoeidheid
« Reactie #100 Gepost op: 26 november 2014, 11:38 »
Ik weet niet wat normaal vermoeid is voor iemand met EDS. Ik denk dat t in ieder geval niet zo vermoeid is als jij nu omschrijft zeg maar...

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Vermoeidheid
« Reactie #101 Gepost op: 26 november 2014, 12:07 »
ik denk dat jij nu gewoon op bent. Na tijden te veel van je lijf gevraagd te hebben. Ik denk dat vermoeidheid in die mate die jij omschrijft (en vooral hoe snel het achteruit is gegaan) niet goed is. Maar zelf zou ik een deeltijd studie ook niet aan kunnen. Dan zou ik elke dag dood moe in slaap vallen. Maar dat is niet alleen de EDS bij mij.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Vermoeidheid
« Reactie #102 Gepost op: 26 november 2014, 13:02 »
Ik weet niet of er een normale vermoeidheid is. Merk dat het zelfs bij mezelf enorm verschilt. Als ik binnen m'n grenzen blijf, kan ik best wat. Maar zodra ik er overheen ga, speelt de vermoeidheid ook veel meer op en kan ik uiteindelijk veel minder. Dan moet ik ook veel vaker bijslapen, terwijl ik dat nu vrijwel nooit doe. Dus zelfs voor mezelf weet ik niet echt wat "normale vermoeidheid" is.

Toen ik nog college volgde op de universiteit, zat ik qua vermoeidheid ook behoorlijk in de knel. Veel slapen inderdaad. Nu doe ik veel meer -ik werk 4 dagen per week- maar dan wél met aangepaste stoel. Daarbij kan ik ook m'n eigen agenda helemaal indelen. Nu merk ik de vermoeidheid veel minder. Hoop dus voor jou heel erg dat het gaat schelen als je je studie hebt afgerond en zelf je agenda kan bepalen.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Vermoeidheid
« Reactie #103 Gepost op: 26 november 2014, 18:18 »
Het is zo ontzettend subjectief dat het lastig te zeggen is. Ook omdat er meerdere factoren mee spelen bijv het aantal activiteiten. Toen ik partime (24 uur per week) stage liep kon ik er niks bij hebben, want ik sliep verder. Nu hangt het van de dsps af, maar als ik in mijn eigen ritme goed slaap heb ik best veel energie maar ik studeer vanuit huis, volg helemaal geen colleges en hoef alleen ernaar toe om tentamens te maken.

Wat je nu omschrijft is niet goed, maar het kan ook met continue overbelasten te maken hebben, daarvan raakt je lichaam uitgeput.

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Vermoeidheid
« Reactie #104 Gepost op: 26 november 2014, 22:50 »
Ik denk dat ik inderdaad wel behoorlijk 'op' ben, ja. Het is ook allemaal behoorlijk onregelmatig: maandags heb ik in de middag school, dinsdag in de ochtend h.hulp en eind van de middag lesgeven, woensdag 's middags en 's avonds activiteiten, donderdag 's ochtends en 's middags (met 2 uur rust tussendoor), vrijdag 's middags en 's avonds en zaterdags 1x per 14 dagen de ochtend nog. Is ook slecht een goed ritme op te bouwen, zeker ook omdat ik 's avonds heel wisselende tijden weer thuiskom en het dan aan mijn hersenactiviteit ligt hoe snel ik in slaap val. Ik ben dan ook geneigd om 's ochtends zo lang mogelijk in bed te blijven liggen, al brengt Happy daar gelukkig wel verandering in tegenwoordig. Die moet er natuurlijk gewoon uit. De verleiding om haar dan even uit te laten en daarna snel weer terug te gaan in bed, is ook heel groot.
Wat zou in dezen slim zijn: toegeven aan het gevoel dat ik moe ben en dus uitrusten, maar daardoor helemaal geen ritme meer overhouden, of toch soort van actief worden op een vaste tijd en dan minder toegeven aan de vermoeidheid?
Ik zou trouwens vorige week vrijdag al gebeld worden over evt. onderzoek naar ME, maar de huisarts heeft het druk, zegt de assistente, dus nu word ik (hopelijk) vrijdag alsnog gebeld.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal