Gegeneraliseerde hypermobiliteit meten met de Beighton en Bulbena score
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Gegeneraliseerde hypermobiliteit meten met de Beighton en Bulbena score  (gelezen 32958 keer)

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
    Omdat hypermobiliteit een belangrijk criterium is om HMS/EDS vast te stellen en hier ook regelmatig mensen langskomen die nog op zoek zijn naar een goede diagnose, vond ik dat de Beighton schaal ook een plekje verdient op het forum, dus bij deze. Een andere manier om hypermobiliteit vast te stellen (dank je Ingeborg!) is met de Bulbena criteria.

Beighton
De beightonschaal is een veel gebruikte test om vast te stellen of iemand hypermobiel is. Je kunt er maximaal 9 punten op krijgen. Bij volwassenen is er vanaf 4 (of ook wel 5, volgens sommige lijsten) punten sprake van gegeneraliseerde hypermobiliteit.

1. Passieve dorsiflexi van de linkerpink >90 graden
2. Passieve dorsiflexi van de rechterpink >90 graden
3. Passieve appositie van de linkerduim tegen de flexorzijde van de onderarm
4. Passieve appositie van de rechterduim tegen de flexorzijde van de onderarm
5. Hyperextensie (overstrekken) van de linkerelleboog  >10 graden
6. Hyperextensie (overstrekken) van de rechterelleboog >10 graden
7. Hyperextensie (overstrekken) van de linkerknie >10 graden
8. Hyperextensie (overstrekken) van de rechterknie >10 graden
9 Handpalm op de grond kunnen plaatsen terwijl de knieën gestrekt zijn

Oftewel: je krijgt punten voor het kunnen overstrekken van je pinken, ellebogen en knieën; en als je met je duimen je polsen aan kunt raken en je handen plat op de grond kunt zetten.

Bulbena

1. Schouder: Passieve exorotatie (bovenarm langs het lichaam, elleboog 90 graden geflecteerd) >85 graden
2. Elleboog: hyperextensie >10 graden
3. Duim: De duimtop kan tot 21 millimeter of dichter bij de onderarm gebracht worden bij maximale passieve ventraalflexie in de pols en oppositie van de duim.
4. Pink: passieve extensie in MCP (met de handpalm plat op tafel) >90 graden
5. Heup: Passieve abductie >85 graden
6. Knie: In buikligging kan de hak de bil raken bij passief flecteren in de knie
7. Patella (knieschijf): Bij passief bewegen van de patella naar lateraal kruist de mediale rand van de patella de denkbeeldige lijn door de spina ilianca anterior superior en mediale malleolus
8. Enkel: Passieve dorsaalflexie >20 graden. Overmatige passieve eversie
9: Grote teen: Dorsaalflexie in het MTP I-gewricht >90 graden.

Score: Elk van de 9 criteria levert, indien beiderzijds aanwezig, 1 punt op; het maximum is negen punten. Er is sprake van gegeneraliseerde hypermobiliteit bij een score van 5 of meer bij mannen en 6 of meer bij vrouwen.

(Als iemand trouwens zin heeft om foto's te maken van de criteria, graag!)[/list]
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2011, 12:53 door Marielle »

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re:Gegeneraliseerde hypermobiliteit meten met de Beighton score
« Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2011, 13:46 »
Ik vind de bulbena criteria persoonlijk veel beter en vooral uitgebreider. Zou je die er ook bij kunnen zetten misschien?

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re:Gegeneraliseerde hypermobiliteit meten met de Beighton score
« Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2011, 14:27 »
En de Brighton natuurlijk :)
Collective madness is called sanity

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re:Gegeneraliseerde hypermobiliteit meten met de Beighton score
« Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2011, 14:43 »
Ik vind de bulbena criteria persoonlijk veel beter en vooral uitgebreider. Zou je die er ook bij kunnen zetten misschien?
Staat er nu bij. Bij de Bulbena worden meer gewrichten bekeken, dat maakt het wel een betere test. Dat het een uitgebreidere test is, is meteen ook het nadeel voor de arts (kost meer tijd). Ik vind het van de Beighton vooral gek dat daar geen schouders en heupen in worden meegenomen, dat zijn toch vaak ook echt probleemgewrichten.

@Nih: de Brighton criteria komen in een ander draadje, dat is geen schaal voor hypermobiliteit.

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Ik scoorde laag op de Beighton en mijn kinderen ook, omdat daar idd heupen en schouders niet in meegenomen worden. Bij ons heeft de KG ook niet echt verder gekeken, waardoor er nog steeds geen duidelijke diagnose gesteld is. Zelfs mijn jongste zoon voldeed volgens de Beighton net niet, terwijl hij het duidelijkst hypermobiel is (maar dan natuurlijk net vooral in heupen en schouders en polsen).
Ik vind het nog steeds raar, omdat wel geconstateerd werd dat bij ons allemaal de heupen erg hypermobiel waren, maar dat is dan bij de diagnose weer niet meegenomen?Als ik naar de criteria van de Bulbena kijk dan hadden we allevier wel een diagnose gekregen!

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Als jullie wél aan de Bulbenacriteria voldoen, dan is het overduidelijk dat jullie hypermobiel zijn, Zonne. Jammer dat jullie KG niet verder wilde kijken, soms kan het best handig zijn om een officiële diagnose te hebben.

Ik heb de indruk dat juist KG's erg streng kunnen zijn met diagnosecriteria. Met het oog op wetenschappelijk onderzoek kan ik dat nog wel snappen, zo lang er nog geen genetische test is voor het hypermobiele type is het voor het onderzoek prettig om de groep zo klein en zuiver mogelijk te houden. Maar daar heb je als patiënt weinig aan, want het kan goed zijn dat iemand die niet aan het lijstje voldoet meer klachten heeft dan iemand die toevallig wel precies in de beoordeelde gewrichten hypermobiel is.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Ik weet dat Brighton officieel niet gebruikt wordt voor hypermobiliteit, maar bij mij is dat dus wel gedaan. Ik voldoe niet aan de Beighton score (3) (wel aan Bulbena maar die is door de kg niet gedaan) maar op de Brighton score scoor ik heel hoog en de kg heeft toen wel op papier gezet dat ik gegeneraliseerde hypermobiliteit heb. Maar misschien inderdaad beter om dat in een apart draadje te doen.

Edit: ik zal eens kijken of ik wat foto's kan fabriceren. Ik heb natuurlijk niet alle kenmkerken dus er moet wel wat aangevuld worden.
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2011, 17:40 door Nihlaeth »
Collective madness is called sanity

Amanda

  • Gast
Op beide scoor ik 8 ;D Voor mijn schouderoperaties had ik op de onderste een 9 gehad  ;D



@Nih: misschien voor op de meeting? Ik neem mijn spiegelreflex mee.
Moeten we wel even zien voor welke personen wat het veiligst is, voordat we een SEH-meet houden.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Hahaha, ja nou, ik kan mijn duimen wel laten zien die kan ik zelf terug zetten en mijn schouder blijft redelijk zitten bij die exorotatie. Ik heb de ellebogen ook wel, maar die zijn niet heel duidelijk. Heupen wel maar das lastig in mijn rolstoel. Knieschijf is wel heel duidelijk bij mij.
Collective madness is called sanity

Amanda

  • Gast
ik neem sowieso mijn spiegelreflex mee, hoef je niet zelf te vogelen met een camera  ;)


Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Foto's maken is prima, echter, het moet wel veilig zijn..en je moet wel zeker weten dat iets makkelijk (liefst door jezelf) kunt reponeren.
het is geen circus forum natuurlijk ;)

Amanda

  • Gast
ik vind de foto-idee wel handig. Van sommige punten kun je op het internet echt geen voorbeeld vinden, en door de moeilijke woorden kan het voor buitenstaanders lastig zijn om alles te begrijpen.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Uiteraard ontken ik de functie van foto's niet hoor... ik waarschuw wel even.

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Je mag mijn armen wel op de foto zetten. Mijn ha trekt iedere keer wit weg als ik ze per ongeluk overstrek. Dus denk dat het wel goede voorbeeld armen zijn    en ik heb er helemaal geen
last van dus geen risico op seh meet wat dat betreft. Nih en Marianne hebben mijn armen gezien dus die kunnen misschien laten weten of we er voor het forum iets aan hebben. Wil alleen niet zelf herkenbaar in beeld. 

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Ja, jouw armen overstrekken wel heel duidelijk. Ik denk dat het goed is als we zowel een duidelijk als een niet zo duidelijk voorbeeld hebben, dat geeft en goed beeld. Enne, nee ik wil ook niet herkenbaar in beeld hoor. Niet voor het info gedeelte in ieder geval.
Collective madness is called sanity

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal