Informatietopic: Handbewogen rolstoelen
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Informatietopic: Handbewogen rolstoelen  (gelezen 5378 keer)

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Informatietopic: Handbewogen rolstoelen
« Gepost op: 16 mei 2011, 13:52 »
Hier verder over handbewogen rolstoelen.

Let op, dit is een informatief topic, bestemd voor vragen over (handbewogen) rolstoelen. Dit gaat vooral over het technische aspect van de rolstoelen. Persoonlijke verhalen over aanvragen, toekenningen etc. kunnen geplaatst worden in het daarvoor bestemde topic. Houd dit topic dus overzichtelijk, zodat belangrijke tips makkelijk terug gevonden kunnen worden.
Maaike en Marianne


Waar vraag ik een rolstoel aan?
- Bij de gemeente als je de rolstoel thuis en voor bijvoorbeeld winkelen gebruikt.
- Bij het UWV als de rolstoel op het werk of op school gebruikt gaat worden en daar blijft staan.

Wanneer vraag ik een rolstoel aan bij de gemeente en hoe gaat dat in zijn werk?
Marianne: In de eerste plaats moet je al langer dan 6 maanden dusdanige problemen hebben met lopen, dat je een rolstoel nodig hebt. En de verwachting moet ook zijn dat het nog even blijft. Iemand die zijn been breekt en daardoor een x aantal weken of maanden in een rolstoel zit, heeft dus geen recht op een rolstoel van de gemeente.
Voor mensen die bijvoorbeeld 8 keer per jaar een rolstoel nodig hebben, voor dagjes weg en zo, bestaat er de rolstoeluitleen van de thuiszorg. Je kunt dan een rolstoel lenen uit het zelfde depot als waar de mensen met een gebroken been een rolstoel kunnen lenen. Het is wel zo dat je die rolstoelen niet langer dan 6 maanden achter elkaar in huis mag hebben, dus het is geen oplossing voor altijd. Je mag daar wel zo vaak als je wilt een rolstoel een dagje komen lenen.
Een rolstoel aanvragen bij de gemeente, is meestal niet iets wat je op eigen houtje beslist (soms wel). Het is het beste om je loopprobleem met je behandelend arts te bespreken. Die kan inschatten of een rolstoel het juiste hulpmiddel voor je is (wie weet ben je veel meer gebaat bij bijvoorbeeld een loopfiets) en als het inderdaad een rolstoel moet worden, staat de arts achter je bij de aanvraag. De meeste gemeentes schakelen een soort onafhankelijke keuringsarts in als je een voorziening aanvraagt. Deze arts vraagt informatie op bij je behandelend arts en onderzoekt je ook vaak zelf nog. De keuringsarts brengt een advies uit aan de gemeente, namelijk of je wel of niet een rolstoel zou moeten krijgen en soms geven ze ook al een advies over of het een rolstoel voor incidenteel gebruik moet worden of eentje voor dagelijks gebruik.
Als je je afvraagt of een rolstoel het juiste hulpmiddel voor je is, kun je twee dingen doen: 1. Je overlegt met je arts. 2. Je leent een rolstoel bij de thuiszorg en probeert het gewoon eens uit. Het voordeel van eerst uitproberen, is dat je merkt welke dingen van de leenrolstoel je wel en niet bevallen. Mocht je uiteindelijk een eigen rolstoel krijgen, dan weet je al een klein beetje welke dingen je wel en niet op de stoel wilt hebben (bijvoorbeeld wat voor een hoepels of rugleuning).

Waar moet je op letten bij de passing:
- Vastframe of vouwvrame. Vastframe geeft meer stabiliteit, vouwframe is soms handiger met vervoer of trippelen.
- Rugleuning tot onder je schouderbladen. Als de rug hoger is, kan je niet meer zelf rollen.
- Zithoek/wig. Hier moet je duidelijk aangeven wat voor jou prettig zit.
- Opklapbare voetensteun. Dit is van belang als je nog wilt kunnen trippelen. Als je niet wilt kunnen trippelen, of niet kan, kan je het beter voor een vaste steun gaan. Deze zijn steviger.
- Voorwielen. De voorwielen niet te groot, maar zeker niet te klein. Hoe kleiner het wieltje hoe meer je voelt van de tegels waar je over rijd. Ook zou je voor de zo genoemde "soft coaster" moeten gaan. Deze zijn een stuk zachter dan de gewone massieve bandjes.
- Achterwielen. De banden van de achterwielen moeten luchtgevult zijn. Massieve banden rijden lichter, maar geven elke trilling door. Luchtbanden vangen deze trillingen wel op. Toch moet je er wel voor zorgen dat je je banden goed op spanning houdt.
- Zitting/kussen. Niet te hard. Ook hier zijn allerlei soorten in. Meestal willen ze je het standaard kussen geven. Vraag dan of je dat kussen eerst kunt uitproberen.
- Rugleuning. Deze moet naspanbaar zijn door middel van banden, wanneer je een "slappe" rugleuning hebt.

Een paar voorbeelden van goede (vastframe) rolstoelen.
Quickie Argon
Quickie Helium
Küschall K4

En als je de weg helemaal kwijt wilt raken, http://www.rolstoel.eigenoverzicht.nl/ staan alle rolstoelmerken.
Bron: hms.phpbb3.nl dankzij Nigelle

Licht rijden met een rolstoel
Fem: Een hele lichte rolstoel is niet nodig om heel licht te rijden, het is alleen belangrijk als je je rolstoel vaak moet optillen om hem bijvoorbeeld in de auto te zetten. Een goede afstelling is veel belangrijker.

Marianne: Een rolstoel heeft over het algemeen vier wielen: twee kleine voor en twee grote achter. Je kunt je voorstellen dat kleine wieltjes veel zwaarder lopen dan grote. Dus hoe meer gewicht op de kleine wielen, hoe zwaarder je rolstoel rijdt. De kunst is dus je rolstoel zo in te stellen dat bijna al je gewicht op de grote wielen rust. Dan rijdt je rolstoel het lichtste! Je valt dan alleen ook wat gemakkelijker achterover, dus je moet een beetje oppassen in het begin of aan de achterkant van je rolstoel een vijfde wieltje laten monteren: het kiepwiel. Dan kun je niet achterover vallen, maar toch licht rijden.

Hoe lang moet een handbewogen rolstoel meegaan van de gemeente? En hoe lang doet hij dat in de praktijk?
Marianne: De meeste gemeentes hanteren 5-7 jaar. Een enkele gemeente hanteert 3 jaar. Je moet dus echt lang met je rolstoel doen. Alleen wanneer je fysiek achteruit gaat en je huidige rolstoel niet meer voldoet, kun je een nieuwe krijgen. Of je komt 20 kilo aan en past niet meer in je huidige rolstoel...
Als een rolstoel geregeld opgelapt wordt, kun je er wel 5 jaar mee doen. Maar dan moet bijvoorbeeld wel de rugbekleding vervangen worden, nieuw zitkussen, nieuwe remmen en voorwieltjes en -banden.

Vastframe of vouwframe?
Heleen: Bij intensief (dagelijks) gebruik zou ik voor een vastframe gaan, gebruik je 'm alleen voor dagjes weg of shoppen ofzo, dan kan soms een vouwframe ook prima zijn. Een vouwframe kan vaak wel iets compacter meegenomen worden, als je echt een heel klein autootje hebt en wel een groot gezin, kan ik me voorstellen dat een vouwframe praktischer is. Maar voor het tillen en het rij- en zitcomfort kun je beter een vastframe hebben.

Marianne: Voor sommige mensen die helemaal niet kunnen lopen, is een vouwframe soms handiger met in de auto tillen. Tegenwoordig kunnen vastframerolstoelen zo gemaakt worden, dat ze nauwelijks meer ruimte innemen dan een vouwframe. Dus voor de ruimte in de auto moet je niet voor een vouwframe gaan. Het voordeel van een vouwframe is wel dat daarbij de voetplaat standaard opgeklapt kan worden, waardoor je gemakkelijk kunt trippelen bij het rollen. Dat kan soms ook bij een vastframe, maar dat is een aanpassing die je niet snel vergoed krijgt. Zeker niet als je de rolstoel niet dagelijks gebruikt.

Fem: Heb jij last van je bekken, heupen of onderrug? Als je dat hebt en je geeft het bij de passing aan, dan is er bijna geen andere keuze meer dan een vastframe doen, omdat dan een vouwframe echt niet adequaat is.

Amanda: Ik ben zeer tevreden over de quickie neon, enige minpunt die ik ken is dus het gewicht van het frame.
Verder is het heel handig, dat als je hem niet iedere dag gebruikt je hem in kunt klappen en dat scheelt enorm veel ruimte. Overigens ook in de kofferbak!
Anderen zitten altijd maar te hameren over de instabiliteit van een vouwframe, maar qua instabiliteit valt de neon echt REUZE mee! Ik denk dat de neon op dat gebied echt afwijkt van de andere vouwframes.

Hoe opvouwbaar is een vastframe rolstoel?
Maaike: Bij sommige vastframe rolstoelen kun je de rugleuning neerklappen. De wielen kun je er met een click-systeem afhalen. Verder kun je een vastframe niet opvouwen. Je hebt wel verschillende vouwframe rolstoelen, die dezelfde kenmerken hebben als vastframe.

Ingeborg: Je zal moeten uitproberen wat voor frame het best in je auto past. Een vouwframe is opgevouwen meestal wel platter dan een vastframe maar wel langer en breder en meestal ook een stuk zwaarder. Een vouwframe is minder lang als de wielen eraf zijn en de rug opgeklapt maar is nog net zo breed als de zitting. Het ligt aan je auto wat het beste past.

Stellen van de rugleuning
Marianne: Bij een 'normale rug' moet het alleronderste deel een beetje los zitten, zodat je kont daar zeg maar zit. Je onderrug heeft wel veel steun nodig, dus daar moeten de banden meer aangetrokken zijn. Het bovenste stuk zit dan meestal weer wat losser. Maak dit overigens niet zo extreem dat je met een kei holle rug zit. Je kunt altijd een ergotherapeute naar je zit laten kijken. Maar zelf uitproberen en veranderen werkt vaak beter.

Wighoek van de zitting
Marianne: Welke wighoek ideaal is, is voor iedereen anders. Ook voor iedereen met HMS/EDS zal het anders zijn. Wanneer het je niet uitmaakt welke zithoek je hebt, moet je voor een zo vlak mogelijke zitting gaan. Hoe meer je dubbelgevouwen zit in je rolstoel, hoe meer je te maken krijgt met spieren die korter worden en een slechte doorbloeding in je benen.

Nigelle: Als je te veel wig hebt ga je de bloedtoevoer in je benen afklemmen. Dus dat is ook echt niet goed.

Hoogte van de rugleuning
Marianne: Je rugleuning moet sowieso onder de schouderbladen blijven.

Anti-kiepwiel
Marianne: Anti-kiep is niet verkeerd bij een eerste rolstoel, maar de noodzaak daarvan hangt vooral van je eigen handigheid en vertrouwen in de duwers af. Als je veel geduwd gaat worden, moet je wel voor een handige anti-kiep kiezen, waar de duwers niet tegenaan trappen tijdens het lopen. Een anti-kiep kan aan de zijkant zitten of precies in het midden (dan is het een sportieve anti-kiep).

Ingeborg: Je hebt ook wegklapbare anti-kiepwieltjes. Dat is handig als je een stoepje niet op komt omdat hij in de weg zit bijvoorbeeld.

Spinergy wielen
Marianne: ze zijn wat lichter, dus wel iets gemakkelijker te tillen. Het voordeel van spinergywielen is dat ze onderhoudsarm zijn en erg sterk. Dat laatste is vooral van belang als je je rolstoel gebruikt met handbiken.

Scherp afstellen van de rolstoel
Marianne: je moet nooit je rolstoel meteen heel scherp zetten, als je nog een 'beginner' bent. Dan kukel je gelijk achterover. Eerst je rolstoel leren kennen en mocht je dan het zwaartepunt willen veranderen, doe dat dan met stapjes van 4 millimeter of zo en niet meteen met hele centimeters.

Winterwielen
Marianne: Behalve bij Emcart kun je voor winterwielen ook op deze website terecht:
http://www.berghspecialproducts.nl/shop ... x?g=220000^60190^60195

E-motion wielen
- E-Motion wielen kunnen geschikt zijn als je het zelf rollen niet lang vol kunt houden.
Marielle : Let er wel op dat e-motion wielen best zwaar zijn, dus dan wordt het een stuk moeilijker om zelf te tillen.

Geveerde voorvorken
Geveerde voorvorken kunnen van pas komen als je veel last hebt van het schokken van de voorwieltjes.

Trippelen met de rolstoel
Heleen: Hemi Step Forward
Eigenlijk dus, zoals de naam zegt, voor hemiplegen. Maar ik denk dat ik in een stoel met de grote wielen zo ver naar voren veel beter zou kunnen hoepelen, én het is eindelijk een fatsoenlijke vastframe stoel waarmee je ook kunt trippelen. Ik vraag me alleen af hoe je met zo'n stoel stoepjes op moet komen..

Heleen: Ik heb dus een Kuschall K4 met vering onder de zitting, en opklapbare voetplaten ivm trippelen. En nee, achteraf gezien zou ik die keus niet hebben gemaakt. Mij is destijds verteld dat dit de enige rolstoel was die én vering had, én de mogelijkheid van opklapbare voetplaten. Dat is niet zo, want de stoelen van Colours hebben ook de mogelijkheid van opklapbare voetplaten, en bovendien veel betere vering. Trippelen is in de Kuschall absoluut niet ideaal. Het kán hoor, maar je hebt erg weinig trippelruimte, en ik knal heel regelmatig met m'n enkels/kuiten tegen de achterstang aan. Als je echt afhankelijk bent van het trippelen, zijn er geschiktere rolstoelen. Als je alleen 'af en toe' wilt kunnen trippelen (dus geen lange afstanden) dan kan dat met heel veel gewone vastframe stoelen net zo goed of beter dan met de mijne. Dan kun je je voeten áchter de voetplaat zetten, en persoonlijk vind ik dat vaak nog gemakkelijker dan in mijn eigen Kuschall. Als je echt veel wilt kunnen trippelen, zou je ook een vouwframe kunnen overwegen.

Moedersopdefiets: De schockblade heeft een ergosit en de mogelijkheid tot aanpassing voor trippelen, dus tja dan weet ik in mijn geval wel wat ik wil.

Geveerde rolstoel
Marianne: Ook ik heb de geveerde stoel van Heleen kort uitgeprobeerd. Wanneer ik bewoog in die stoel, ging het ding veren. Ik heb een slechte rompbalans en dan is een stoel die uit zichzelf gaat ronddansen een groot probleem. Ik denk dan steeds mijn evenwicht te verliezen en probeer dat met spierspanning te corrigeren. Geen succes dus. Daarnaast kun je niet zo goed een 'wheely' maken en dat is iets wat ik de hele dag zo ongeveer doe, om gemakkelijk over straat te kunnen rijden. Losse stoeptegel hier, stoeprandje daar, drempeltje zus, plas regenwater zo... Ik doe het ongemerkt, maar ik doe het veel. En dat is in een rolstoel met schokdempers een stuk moeilijker.

roos24: Ik denk dat hier heel veel rolstoelers zijn die juist geen vering zouden willen. Ik heb ooit eens een stoel met vering geprobeerd, maar heb dezelfde ervaring als Marianne. Ik werd helemaal moe van het feit dat ik mn balans gewoon kwijt was.

Rijden op je achterwielen
Marianne: hang een rugzak met daarin een kussen of een winterjas achterop. Niet voor het gewicht, maar het breekt je val als je achterover valt en geen duwhandvatten hebt. Heb je wel duwhandvatten, dan hoeft dat niet.

Voorkomen dat je uit je rolstoel valt
Marianne: Als je te snel voorover gaat met je rolstoel, kun je beter wat veranderen aan je rolstoelafstellingen of zo dan dat je met zo'n gordel om gaat zitten. Neem bijvoorbeeld grotere voorwielen of vergroot of verklein juist de afstand tusen je voor- en achterwielen. Dat kan een hoop onaangename kennismakingen met de stoeptegels schelen.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2011, 13:54 door Maaike »

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal