Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding  (gelezen 64990 keer)

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Voor alles wat betreft woningen en dergelijke.

Ik hoop dat het hier goed staat

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2011, 18:29 »
Ik heb vandaag een gesprek gehad bij MEE friesland en zijn vonden dat ons huis niet aan te passen was en tevens veel te groot was om te onderhouden voor mij!

Dus zij gaan bij de gemeente proberen of wij in aanmerking kunnen komen voor een verhuisvergoeding en een verklaring om voorrang te krijgen bij de woningstichting.

Ze vonden het absurd dat dit nog niet gedaan was omdat ik op mindere dagen niet eens in mijn bed slaap maar gewoon beneden op de bank omdat ik dan niet boven kan komen!

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2011, 00:18 »
Is ook best wel een beetje absurd ja ;) Hopen dat het nou gaat lukken dan.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat als ik weer op kamers wil. Ik wil dan niet meer in de gemeente Enschede, maar liever Oldenzaal of Hengelo. Maar ja, daar heb je natuurlijk weer veel minder studentenkamers, en een groot appartement kan ik niet betalen en ook niet voldoende schoonhouden.
Is het dan het handigst om het via MEE te doen, of gewoon via de gemeente informatie vragen, of...??

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2011, 09:59 »
Dat is wel erg, dat je op de bank slaapt omdat je niet boven kunt komen. Lijkt mij een duidelijke reden voor een aangepaste of in elk geval gelijkvloerse woning, of aanpassen van je bestaande woning (al begrijp ik uit je verhaal dat dat bij jouw huis niet gaat werken dus dat het toch verhuizen wordt). Heb je zelf al een duidelijk beeld van waar je nieuwe huisje aan moet voldoen?

Pino, wil je zelf ook echt liever in een studentenkamer? (Is wel gezellig, met huisgenootjes enzo ;) ). Want de bezwaren die je noemt (kosten en schoonhouden) zijn misschien best op te lossen, je krijgt huursubsidie en als je zelf je appartement niet schoon kunt houden kun je huishoudelijke hulp krijgen. Waarschijnlijk niet wat je zoekt, maar misschien wel fijn om te weten: op de campus hebben ze een aantal aangepaste studentenkamers in een woongroep, daar zitten nu niet-gehandicapten in die in hun contract hebben staan dat ze eruit moeten als er iemand komt die hem wel nodig heeft, dus daar zou je zo in kunnen (als je een keer wilt kijken hoe ze er uit zien, even acasa bellen, dan kun je zelf zien of het wat voor je is).

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2011, 10:55 »
Het liefste wil ik een klein appartementje. Hiervoor woonde ik in een flatje van 26 vierkante meter en dat was best te doen. Mag wel iets groter, zodat de rolstoel er ook wat makkelijker in kan ;) Studentenkamer is ook oke, maar ik ben niet zo van het gezamenlijk eten en weet ik wat allemaal. Ik wil liever gewoon mijn eigen ding doen.
Nou ja, gelukkig is het allemaal pas over een jaar aan de orde ;)

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2011, 10:57 »
Woon je nu dan weer bij je ouders Pino?

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2011, 17:10 »
Jep... en dat valt eerlijk gezegd best tegen :-[ Maar goed, laten we ontopic blijven ;)

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2011, 17:24 »
ben super blij met mijn aangepaste huisje sommige van het forum hebben mijn huisje toen gezien :)
en ben er nu nog super blij mee.
het voordeel van een extra slaap kamer is dat er een keertje iemand kan blijven slape.
maar ook mijn studeer n hobby kamer is het :) zodat de woonkmaer netjes blijft :) en niet overal rond slingerd.

maar ik red me zo redelijk zelf standig ik kan alls vanuit de rolstoel doen.

heb een aangepaste badkamer met o..a douche stoel, onderrijdbare wastafel, beugels, verhoogd toilet.
geen drempels in huis, aangepaste keuken die niet naar boven of benende kan :P.
en haken op de deuren zodat ik niet moeilijk de deur hoef dicht te doen.

ik heb in die tijd ook een verhuisvergoeding gekregen trouwens :) en urgentie.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2011, 09:46 »
Die verhuisvergoeding en urgentie daar gaat Mee nu voor mij achter aan. En ik schrijf vast in op leuke huisjes of appartementen

Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2011, 21:25 »
Ik kon geen urgentie krijgen omdat ik bij m'n ouders woonde. Als je onzelfstandig woont kan je hier geen urgentie krijgen, dat ik voor ik weer bij m'n ouders ging wonen al 5 jaar zelfstandig had gewoond keken ze niet naar :(. Beetje lullig beleid want dit maakt het erg moeilijk om uit huis te gaan als je een aangepaste woning nodig hebt. Je kan ook niet eerst naar een niet aangepaste woning verhuizen want als je verhuisd naar een woning waarvan je weet dat het niet voldoet krijg je geen aanpassingen vergoed en heb je later ook geen recht op een urgentie.
Via MEE en m'n WMO-consulent heb ik geprobeerd toch een urgentie te krijgen maar de stichting urgentie bepalingen wilde absoluut niet van de regels afwijken. Uiteindelijk heb ik met de WMO afgesproken dat ik gewoon opzoek zou gaan naar een huisje en als er niet al te grote aanpassingen nodig waren zouden ze die toch vergoeden ook al was het niet helemaal volgens de regels. Ik heb meerdere bezichtigingen gehad maar stond elke keer op nr 10 ofzo, maar deze zomer stond ik opeens op nr 1 bij het huisje wat ik nu heb (eerst op 14 maar door de vakantie waren er wrs weinig mensen bij de eerste bezichtiging) en toen k naar de bezichtiging kwam zag ik daar een opritje voor de deur :D. De vorige bewoner was ook een rolstoeller en de woningbouw had de WMO gebeld om aan te geven dat het gedeeltelijk aangepast was maar omdat de WMO hier niet over gaat (maar die stichting urgentiebepalingen dus) is er niks mee gedaan en is het uiteindelijk gewoon in de verhuur gekomen. De woningstichting heeft de aanpassingen er toen nog even in laten zitten zodat de toekomstige bewoner zelf kon kiezen of hij de aanpassingen wel of niet wilde laten zitten. Super mazzel voor mij dus :D. Er is niet zo heel veel aangepast hoor, binnenshuis zijn er wat drempels uit en er zijn bij de voor- en balkondeur opritjes. In de keuken hebben we zelf het fornuis onderrijdbaar gemaakt en een onderrijdbaar werkblad geplaatst. De enige aanpassing die nu nog nodig is is een douchestoel en k mag toch aannemen dat de WMO die wel gaat vergoeden ;).
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2011, 21:28 door Linn »

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2011, 09:04 »
Jeetje, Linn wat een gedoe om in een goed huisje terecht te komen. Ik vind dat de zorg in dat op zicht toch best een beetje beter was.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2011, 00:03 »
Ik heb heel veel problemen gehad met een woning vinden, ik ben een jaar dakloos geweest en in dat jaar rolstoel afhankelijk geworden. Het crisiscentrum van jeugdzorg, het slaaphuis en nog een aantal andere crisis opvang plekken waren allemaal niet rolstoel toegankelijk, gelukkig had ik een vriend die me op heeft gevangen maar ook zijn woning was eigenlijk niet toegankelijk (moest mijn benen in mijn nek leggen wilde ik überhaupt in de lift passen, douche van 2m2 werkt niet echt met een douchestoel, etc.).

Met de hulporganisaties had ik ook al niet echt geluk, ben dat hele jaar van het kastje naar de muur en terug gepingpong, gemeente wilde me niet helpen omdat ik dakloos was, daklozen organisatie niet omdat ik gehandicapt was, elke andere organisatie stuurde me naar mee maar die vonden dat het tussen mijn oren zat en dat ik geen hulp nodig had. Erg fijn, hoop traumas.

Maar goed, uiteindelijk is het me gelukt. Ik heb zelf een urgentie aangevraagd en ook toegewezen gekregen, en daarmee een hele mooie ruime woning in Leiderdorp weten te bemachtigen. Aangepast is hij nog niet, daar ben ik nog wel een jaartje met de gemeente over in gevecht schat ik zo. Maar in de tussentijd mag ik niet klagen, ik heb een dak boven mijn hoofd, en wat voor een!
Collective madness is called sanity

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2011, 00:54 »
Zo erg is het hier nog niet! We hebben gelukkig nog wel een dak boven ons hoofd. Het grote probleem is dat ik graag iedere avond in mijn bed zou willen slapen en dat is nog steeds niet mogelijk. Als ik mijn was gedaan wil hebben zonder dat het baby kleding wordt ben ik afhankelijk van iemand die voor mij de was komt doen. Terwijl ik die dingen best zelf kan doen.

Ik heb me sowieso  nu bij beide woningstichtin in sneek ingeschreven. Allleen schiet het niet hard op als je nummer 11 op de wacht lijst ben en er gemiddeld 1 verhuizing per jaar is!

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2011, 01:29 »
11 :p ik stond gemiddeld op nr. 357... Maar goed we hebben wel een stuk meer verhuizingen hier gelukkig.

Het zal vast al bekeken zijn, maar een traplift is echt geen optie? Heeft iemand die hier verstand van heeft (buiten stichting MEE om) hier naar gekeken?
Collective madness is called sanity

Martinuzje

  • Gast
Re: Alles omtrent woningen, verhuizen, voorrangsverklaring en verhuisvergoeding
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2011, 07:28 »
Het liefste wil ik een klein appartementje. Hiervoor woonde ik in een flatje van 26 vierkante meter en dat was best te doen. Mag wel iets groter, zodat de rolstoel er ook wat makkelijker in kan ;) Studentenkamer is ook oke, maar ik ben niet zo van het gezamenlijk eten en weet ik wat allemaal. Ik wil liever gewoon mijn eigen ding doen.
Nou ja, gelukkig is het allemaal pas over een jaar aan de orde ;)

Ik woon in een appartement (zelfstandige wooneenheid) niet zo heel ver van het centrum vandaan. Zit een invalidelift in vanaf straatniveau, een gewone lift naar alle verdiepingen en alles is behoorlijk rolstoelvriendelijk. Ik woon hier nu zelf al 1,5 jaar (is een nieuw pand, vorig jaar opgeleverd). Ik heb niet via de gemeente maar via de SJHT voorrang gekregen omdat het vorige appartement waar ik zat nou niet echt handig was (2e verdieping, geen lift). Als je meer info wilt, mag je me altijd mailen ;)

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal