Zenuwpijn en tintelingen
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Zenuwpijn en tintelingen  (gelezen 26538 keer)

Offline Yoshi

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
Re: Zenuwpijn en tintelingen
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2011, 10:30 »
Yoshi, wat jij zegt over je duimen dat heb ik ook, is gestart nadat ik ze op meerdere plekken geluxeerd heb. Meestal betekent dat dat ze niet goed staan (bij mij dan he?).

Mischien is het dan handig er eens nar te laten kijken? het zou zonde zijn als het daar vandaan zou komen.
bij mij lag het daar dus niet aan, ze dachten dat het mischien hogerop vandaan kwam en als mijn fysio met mijn schouder bezig was dan voelde ik echt heel veel tintelingen in me duim. mijn revalidatie arts denkt dat het vanzelf hersteld en dat ik mijn lijf de tijd moet geven, dus dat doen we dan maar, je leert er vanzelf mee omgaan maar het is toch best lastig..
Meer dan het verleden interesseert mij de toekomst, want daarin ben ik van plan te leven.
Albert Einstein

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Zenuwpijn en tintelingen
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2011, 14:02 »
Sommige dingen kunnen herstellen. Ik heb maandenlang geregeld het gevoel gehad dat er een of meerdere meren over mijn onderbeen liepen. Maar denk maar niet dat ze er ooit zaten. (Behalve dan die ene keer toen ik mijn tas op schoot zette en hij blijkbaar op een mierennest had gestaan. Omdat ik mezelf had aangeleerd niet meer te reageren op het gekriebel, duurde het best lang voor ik de 30 mieren ontdekte.) Ondertussen heb ik geen last meer van 'denkbeeldige mieren'. Maar dat was dus iets van een zenuw en gelukkig is het hersteld! Helaas heb ik er geregeld tintelende benen voor teruggekregen. Dan heb ik toch liever een miertje.

Offline Yoshi

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
Re: Zenuwpijn en tintelingen
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2011, 14:07 »
@ Marianne, ik geloof ook best in het herstelproces van je eigen lichaam. ik wacht het af. wel fijn dat het bij jou is hersteld, wel balen dat je daar toch iets naars voor terug hebt gekregen.
Over mijn duim heb ik wel zo mijn twijfels, maar we w8en het gewoon af!!
Met Zenuwen gaat het zo ie zo heel langzzam en mocht er iets nieuw moeten groeien dan groeien ze maar max. 1 mm per dag als het kapsel nog heel is.. dus het duurt zeker lang
Meer dan het verleden interesseert mij de toekomst, want daarin ben ik van plan te leven.
Albert Einstein

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Zenuwpijn en tintelingen
« Reactie #18 Gepost op: 28 augustus 2011, 19:26 »
@Nigelle de psychosomatische diagnostiek gaat meestal niet zo netjes. Artsen plakken het plaatje veel te makkelijk op, meestal om de ontoereikendheid van medische kennis te verdekken (ik zeg niet dat die artsen niet goed zijn in hun werk, sommige dingen kunnen NU nog niet medisch verklaard worden simpelweg omdat we die kennis nog niet hebben). Ik heb bij GGZ leiden ook te horen gekregen dat er niks psychosomatisch aan de hand was omdat ik een lichamelijke stoornis (e.g. HMS) had. Dat is natuurlijk ook te kort door de bocht.

De diagnose is bij mij nu door een psychiater gesteld, maar ook daar is weer veel te makkelijk naar gekeken. Als je de DSM IV criteria erbij pakt klik, zie je dat een 'echte' somatische (lichamelijke) oorzaak buiten beschouwing wordt gelaten.

Ik heb de diagnose ongedifferentieerde somatoforme stoornis gekregen en daarbij is er geen rekening mee gehouden dat vermoeidheid onder andere een symptoom is van zowel HMS/EDS als depressie. De chronische pijn, zenuwpijn, tintelingen, dove plekken, gevoelsstoornis etc. idem. Ik zeg niet dat ik het niet met de diagnose eens ben, ik merk zelf ook dat ik bij paniekaanvallen tintelende handen krijg en mijn handen niet meer kan bewegen, en die somatoforme dissociatie komt ook echt niet door beknelde zenuwen. Wat ik wel wil zeggen is dat de criteria behoorlijk slordig opgesteld zijn. Iedereen met fybromialgie of chronisch vermoeidheids syndroom heeft volgens het DSM-IV een somatoforme stoornis, en dat slaat nergens op.

sorry voor het off-topic verhaal, voor mij hangt het heel erg samen omdat de meeste van mijn zogenaamde somatoforme klachten tintelingen, dove plekken en krachtsverlies zijn.
Collective madness is called sanity

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Zenuwpijn en tintelingen
« Reactie #19 Gepost op: 28 augustus 2011, 22:23 »
Bij mij zijn alle gevoelsstoornissen, zenuwtintelingen enzovoort wel door een neuroloog verklaart, maar wel met de kanttekening dat het in een vaag gebied zit, maar ook dat bij de een een afwijking veel beter te registeren is dan bij een ander!

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Zenuwpijn en tintelingen
« Reactie #20 Gepost op: 28 augustus 2011, 22:54 »
Ik heb net even de criteria uit de link van Nihlaeth zitten bekijken, maar in dat geval klopt er van de diagnose conversiestoornis bij mij ook maar bar weinig. Zal die criteria eens voorleggen aan het revalidatiecentrum, kijken wat ze ervan zeggen...

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Zenuwpijn en tintelingen
« Reactie #21 Gepost op: 29 augustus 2011, 17:08 »
Ik heb ook de diagnose conversie stoornis, maar ik voldoe ook niet aan die criteria als ik dat zo lees..

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: Zenuwpijn en tintelingen
« Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2011, 22:17 »
Ik heb ook last van tintelingen, al heeft het bij mij een iets andere oorzaak. Aangezien bij mij een zenuw door midden was gesneden, welke nu weer aan elkaar is gehecht, heb ik bij bepaalde bewegingen tintelingen tussen mijn ringvinger en middelvinger. De arts heeft mij vertelt dat een zenuw ongeveer 1 mm per dag herstelt. Aangezien bij mij de zenuw ruim 3 jaar door midden heeft gelegen zei de arts al dat het wel een jaar of 2 kon duren voordat de tintelingen weg zouden zijn, ALS ze uberhaupt helemaal weggaan. Want het is niet te voorspellen of de zenuw weer helemaal zal herstellen of dat ik altijd zenuwschade blijf houden.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Zenuwpijn en tintelingen
« Reactie #23 Gepost op: 23 maart 2012, 13:07 »
Heeft er iemand ervaring met zenuw kneuzingen? Mijn zenuw is waarschijnlijk gekneusd tijdens het terugzetten van een luxatie, wat op een bepaald gebied gevoelloosheid geeft en er omheen branden/tintelt..
Herstel duurt lang heb ik gehoord...

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Zenuwpijn en tintelingen
« Reactie #24 Gepost op: 23 maart 2012, 16:14 »
Ik heb het nooit zo benoemd gehoord maar ik herken het wel. Ik heb vanwege sleutelbeen luxaties veel last van zenuwen rond mijn schouders en in mijn armen. Inderdaad dove plekken en tintelen/branden. Ik kan je niet precies zeggen hoe lang het genezen duur omdat mijn sleutelbeen er meer dan zelden uit schiet, maar ik gok op een maand of 2, 3.
Collective madness is called sanity

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Zenuwpijn en tintelingen
« Reactie #25 Gepost op: 2 april 2012, 07:34 »
ja ik herken het, ik heb een gekneusde zenuw gehad, nadat ze een schouderluxatie in het ziekenhuis met teveel geweld terug gingen zetten. En het duurde inderdaad heel erg lang voor het echt helemaal weg was. Ik heb zeker 4 maanden last gehad.

Offline ManekiNeko

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Zenuwpijn en tintelingen
« Reactie #26 Gepost op: 2 april 2012, 13:08 »
sinds ik vrijdagochtend een heup- en liesmassage heb gehad van m`n fysio heb ik last van 'bliksemflitsjes' langs mijn benen. Ik ben bang dat ze te hardhandig is geweest en zo zenuwen heeft overbelast. Herkent iemand dit?

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Zenuwpijn en tintelingen
« Reactie #27 Gepost op: 2 april 2012, 13:09 »
Ik herken het niet, maar het klinkt zeker als iets wat met je zenuwen te maken heeft. Hopelijk trekt het snel weer weg!

Offline ManekiNeko

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Zenuwpijn en tintelingen
« Reactie #28 Gepost op: 2 april 2012, 13:11 »
Dat hoop ik zelf ook wel, had al genoeg last van mijn benen zonder dat :)
En offtopic, ik raak steeds in de war als jij reageert..ik heet zelf ook Marielle namelijk :D

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Zenuwpijn en tintelingen
« Reactie #29 Gepost op: 1 augustus 2012, 16:34 »
Hierbij een zelf ondervonden tip voor zenuwpijn. Het werkt soms ook wel bij andere soorten pijn, maar het beste met zenuwpijn. Ik had altijd de behoefte aan iets zwaars op mijn ledematen en rug bij een bepaald soort pijn. Vooral als ik een bepaalde rugpijn heb (geassocieerd aan scheve wervels) heb ik behoefte aan zware dekens, Jeroens been op mijn rug en het liefst een stevige massage waarbij hij zijn gewicht in de strijd gooit en op mijn rug duwt. Dat hielp altijd voor mijn rug.

Nu heb ik dus zelf nog iets gevonden wat helpt bij pijn in benen en heupen. Vooral bij zenuwpijn door luxaties hogerop of van de heupen/beken zelf. Wat het is? Een borstel! Heel hard en ruw borstelen over de huid heen, het helpt echt voor eventjes! Soms zelfs een uurtje of langer. Meestal gaat mijn pijn wel 2 of 3 punten omlaag op de pijnschaal. Je moet wel een borstel nemen met "bolletjes" op de uiteinden want anders kras je je benen. Ik heb zelf van die houten borstels van Zenner. Werken geweldig!  ;D

Het is zeker geen wondermiddel en neemt ook de pijn niet volledig weg, maar het is wel non-medicamenteus en ook nog eens goed voor de doorbloeding ;) Het werkt ook bij vermoeide en zware benen trouwens. Voor mij betekend het dat ik pijn langer kan uithouden en wat langer kan wachten met medicatie. Ik moet wel vaak Jeroen overhalen om te borstelen, want ik kan het zelf niet volhouden met mijn armen hihi

Ik ben benieuwd of het voor anderen net zo goed werkt als voor mij!

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal